Valve: 34.000 Steam-gebruikers getroffen door cachingproblemen

Valve: 34.000 Steam-gebruikers getroffen door cachingproblemen

Valve heeft na vijf dagen een statement uitgebracht over de cachingproblemen die Steam ondervond op eerste kerstdag. Het probleem ontstond terwijl Valve een ddos-aanval aanvocht en 34.000 gebruikers van het platform zouden te maken gehad hebben met de problemen.

Valve doet de uitspraken op de Steam-website. Tot op heden had het bedrijf alleen over het probleem gecommuniceerd in de vorm van schriftelijke reacties aan verschillende gamingnieuwssites. De cachingproblemen kwamen voort uit maatregelen tegen een ddos-aanval op de servers van Steam.

“Het verkeer naar de Steam Store nam toe met meer dan 2000% relatief aan het gemiddelde verkeersniveau tijdens de Steam Sale,” stelt het bedrijf.

Om deze aanval af te slaan en tegelijkertijd gebruikers te blijven bedienen, stelde Valve samen met zijn web caching partners andere cachingregels in. Tijdens de tweede golf van de ddos-aanval stelde Valve weer andere, ditmaal niet goed werkende cachingregels in die leidden tot de problemen waar gebruikers tegenaan liepen op 25 december. Dit duurde in totaal 90 minuten. Daarna ging de Steam Store tijdelijk offline en toen deze weer bereikbaar was, waren de cachingproblemen opgelost.

Accounthouders die gebruik maakten van de Steam Store terwijl de tweede set met aangepaste cachingregels van kracht waren, konden webpagina’s te zien krijgen die bedoeld waren voor andere Steam-gebruikers. Deze bevatten gegevens als gedeeltelijke creditcardnummers, gedeeltelijke telefoonnummers, e-mailadressen en het land waarin de andere gebruiker zich bevindt. In de zeldzamere gevallen waarin gebruikers een pagina te zien kregen van een andere gebruiker die op dat moment items in zijn winkelmandje had, waren meer gegevens te zien. In die gevallen ging het om volledige namen, factureringsadressen en telefoonnummers. Valve benadrukt dat wachtwoorden niet achterhaald konden worden en dat er ook geen ongeautoriseerde aankopen mogelijk waren. Het bedrijf biedt verder zijn excuses aan en zegt samen met zijn caching partners te kijken hoe dit probleem in de toekomst voorkomen kan worden.

Bron: Gamespot

No Comments

Post a Comment