Smart Home? Vergeet het maar! het blijft gepruts en gepiel

Smart Home? Vergeet het maar! het blijft gepruts en gepiel

Afgelopen week was er iets mis met de verwarmingsketel waardoor de servicemonteur even op bezoek kwam, ik kon het niet laten en heb gevraagd of het een meerwaarde heeft om een Nest of Toon te plaatsen… zijn antwoord was: “Onzin en heeft geen meerwaarde; Als je naar huis rijd, wil je je verwarming aanzetten om het 2 minuten eerder warmer te krijgen? (wat tevens een gevaar met zich meebrengt tijdens het rijden) met analoge tijdinstellingen kan je dit ook goed instellen, het zijn gadgets die we ‘moeten’ hebben omdat het fijn is maar geen meerwaarde heeft, kost veel geld maar weinig nut.”

Wordt het leven er echt makkelijker op, in zo’n slim huis? Dat valt tegen. Na drie jaar lang prutsen met slimme thermostaten, intelligente lampen, meedenkende settopboxen en oplettende bewakingscamera’s is het nog altijd behelpen in mijn smart home. Wat gaat er mis?

1. De systemen werken niet samen;  Elke fabrikant ontwikkelt zijn eigen smaak van ‘smart’, in de hoop meer gadgets van het eigen merk te verkopen. Samenwerking is ver te zoeken. Er zijn wel allemansvrienden, zoals de gekleurde lampen van Philips Hue. Hue werkt met de Echo, thermostaten Nest en Toon en Apples HomeKit. In theorie, dan. In de praktijk worden niet alle lampen en instellingen herkend door de software.

2. Bruggen bouwen is moeilijk;  Veel smart home-apparatuur vergt inschrijving bij wéér een nieuwe webdienst, en wéér een nieuwe app op je telefoon. Zowel Nest als Netatmo heeft apps voor meerdere producten, maar alleen van het eigen merk. IFTTT (If This Then That) is een handige webdienst die een brug slaat tussen apps en hardware van verschillende leveranciers. Als je je werk verlaat, gaat de verwarming vast aan en krijgt je vrouw een mailtje. Leuk voor early adopters, te nerdy voor de gemiddelde consument.

3. Een dure afstandsbediening;  Het is grappig om je lampen via de thermostaat of de tv te bedienen. Praktisch? Welnee. Veel ‘smart’ toepassingen zijn niet meer dan een dure afstandsbediening. Zelfs een thermostaat als Nest voegen weinig toe. Ik zwichtte voor de Toon, die ‘24/7 inzicht’ belooft in mijn energieverbruik. Er zijn vijf reparateurs langs geweest om een hardnekkige foutmelding te repareren: er is geen inzicht in het warmteverbruik. Wel kwam er een veel hogere energierekening dan normaal. Toon toont de weersverwachting, files en het gemiddeld gebruik van je buren op het scherm. Het enige waar ik hem voor gebruik is Aan en Uit, zoals ik dat vroeger ook deed met mijn thermostaatknop.

4. Babylonische spraakverwarring;  Amazon Echo snapt geen Nederlandstalige opdrachten, de Nederlandse Siri begrijpt meestal geen Engelstalige namen. Je moet weten welke woorden je moet gebruiken in je opdrachten. De Nederlandse taal is voor grote techbedrijven niet belangrijk genoeg om de spraakverwarring op korte termijn te verhelpen.

5. Een crime voor gasten;  De werking aan logés of de oppas uitleggen is moeilijk. Het aanzetten van de tv („dus eerst de settopbox, dan het scherm, dan de HDMI-knop en dan de versterker”) is er kinderspel bij.

6. Een loerend oog;  Ook populair in het smart home: bewakingscamera’s. Nest en Netatmo maken camera’s die bij elke beweging een notificatie geven naar je smartphone. Je wordt onrustig van al die meldingen en voor huisgenoten is het niet prettig, zo’n loerend oog in huis dat bij elke beweging (of geluid) stil alarm slaat. Zorg dat je die beveiligingscamera’s zelf ook goed beveiligt; voor je het weet kijken er meer mensen mee.

7. Pittige maandbedragen;  Een abonnement op de Nest datadienst (voor de opslag van video) kost tien euro terwijl KPN 19 euro per maand vraagt voor het SmartLife bewakingspakket. Onderzoeksbureau Gartner verwacht dat de breedbandproviders voor meer eenheid zullen zorgen in het smart home. Centrale punten (‘hubs’) en bijpassende apparaten die meteen werken, zonder avonden te hoeven prutsen met instellingen.

Is het allemaal slecht? Zeker niet. Ik vond de Amazon Echo (niet in Nederland verkrijgbaar) een van de beste gadgets. Amazons virtuele assistent leert wekelijks nieuwe trucjes waarvoor je geen software hoeft te updaten – het gebeurt allemaal aan de ‘achterkant’, op de Amazon-servers. Zodra deze hulp in de huishouding een beetje Nederlands spreekt en snapt hoe alle apparaten werken, kan ze een aanwinst zijn – nu is het een bemoeizuchtige internetradio.

Apparaten verbonden met het internet
Nog een les: verwacht niet te veel van je smart home, geloof niet wat fabrikanten beloven. Een verbonden huis is niet per se slim; een gesprek met de oven of de koelkast voegt weinig toe aan je leven.

Bron: NRC

No Comments

Post a Comment